21.2.13

Kolmabased mõtted

Tavaline tööpäev, mille vältel avastasin internetist foobialeksikoni, kust võib teada saada imelisi asju, mida inimesed kangesti pelgavad, ja mille jooksul jõudis minu kätte postikulleri vahendusel üks raamat, täpsemalt TEA kirjastuse välja antud "Eesti Vabariik. Maa. Rahvas. Kultuur". Näpistasin pisut aega, et seda suurteost, mis kujunduselt sarnaneb entsüklopeediaga ja kuhu õieti ongi peale kirjutatud "TEA entsüklopeedia eriväljaanne", veidi tundma õppida. Üldiselt jättis igati sümpaatse mulje, kiri oli selge, pildid kenasti teravad ja nii edasi. Sisu ma muidugi ei jõudnud hoolikalt vaadata, aga neil lehekülgedel, millel ma peatusin, ei jäänud midagi paha küll silma. Pigem oli seal isegi üllatuslikult palju teavet, ka asjade kohta, mis esmapilgul lausa hämmastasid (näiteks eraldi lõik Ameerika jalgpalli kohta). Öeldud oli, et aluseks on entsüklopeedia 6. köite artikkel "Eesti" (ja teised Eestiga seotud artiklid), aga mõistagi on 255 leheküljel võimalik palju rohkem esitada kui tolle artikli 65 leheküljel.

Aga siit ka seni ainuke kerge etteheide - mis täiesti võib olla ainult mu isiklik nurin, sest paljud ei pruugi teadagi, et samalaadne koguteos ilmus ka 87 aastat tagasi, peaaegu täpselt samasuguse pealkirjaga ("Eesti. Maa. Rahvas. Kultuur"). Minu kodus oli see tallel hoitud, tõsi, veel 1970. aastate keskelgi hoolikalt võõraste silmade eest varjatud, aga siiski usaldati poisikestki niipalju, et ta sai seda raamatut lugeda (nagu ka näiteks alal hoitud Eesti lippu vargsi silmitsemas käia ...). Etteheide tulebki sellest, et too raamat oli juba välimuselt väga tõsise teose moodi, kokku 1255 lehekülge, kohe raske kätte võtta, just selline, mille paned laua peale ja hoolikalt tudeerid, ja selleks, et sellest kõik osa saaksid, oli kirigi mäletamist mööda suhteliselt suur (kuigi, nagu öeldud, praeguse koguteose kirjale ei ole samuti midagi ette heita, ka mitte suurust/väiksust). Ma muidugi mõistan, et ajad on teised ja tänapäeval ei oleks nii paksul raamatul nähtavasti erilist edulootust, pigem tabaks seda hoopis kriitika just liigse suuruse pärast, aga siiski tabas mind raamatut pakendist välja võttes väike pettumus. Aga sellest hoolimata olen ma väga rahul, et niisugune raamat on ilmunud, korraga esinduslik ja põhjalik, vajadusel sobib kenasti ka kingituseks.


Loetud: Imeline Ajalugu 2/2013
Vaadatud: Euroopa jalgpalli meistrite liiga: Milan - Barcelona (TV6)

Ilmunud tõlked: Abdul Turay: britid ja referendumid (Postimees, 20.02.2013)

No comments:

Post a Comment