4.1.11

Esmabased mõtted

Tavaline esmaspäev ehk tarkvara tõlkimisele pühendatud päev. Tänane oli mõnes mõttes suur päev: mitu nädalat kestnud pingutused kandsid lõpuks vilja ning valmis sai ka see mitu kuud vindunud keeleõpeprakenduse Parley käsiraamat. Nüüd on siis peatse KDE SC 4.6 väljalaske eel dokumentatsioon 100% tõlgitud ja kasutajaliides peaaegu samal määral - välja arvatud ikka need üksikud Kopete veebikaamera videoseadistuste stringid, millest minu mõistus kohe kuidagi üle ei käi. Kui jätta kõrvale väikesed parandused kasutajaliideses, siis oligi Parley käsiraamat õieti peaaegu kõik, mida ma täna ära jõudsin teha. Igatahes on selle üle hea meel: see koera saba viimane tutike hõõrus juba mitu kuud nii paganama karedalt, nii karedalt, et nüüd on nagu vabanemise tunne kohe. Mida muidugi järgmine nädal tuleb hakata täitma muude ülesannetega, sest KDE hõlma alla paistab tarkvara aina juurde tulevat, ka paljud need, kes varem on eelistanud küll teha KDE rakendusi, aga väljaspool otseselt KDE raamistikku.

Õhtul täheldasin telemängu "100 sekundit" vaadates, et euro tulek on ikka väga rängalt mõjunud võimalikele võidusummadele: esimese ringi 250 eurot vastas ehk veel enam-vähem varasemale 5000 kroonile, aga juba teise ringi 1000 eurot polnud kuidagi võrreldav varasema 25 000 krooniga, rääkimata neljandast voorust, kus 250 000 kroonist oli saanud 10 000 eurot. Küsimused olid, tundus, ka vastavalt sellele mõnevõrra lihtsamad, kuigi see võis olla ka tingitud vastajatest, välja arvatud paar viimast, mis vähemalt minu vaatepunktist olid ikka päris rasked. Eurost veel nii palju, et ma olen neil aasta esimestel päevadel mõningase üllatusegatähele pannud mitme inimese kurtmist, et poes valitseb hindade segadik, mis peaks ju õieti olema üleminekuperioodil enesestmõistetav. Imelikumaks on aga muutnud selle pigem asjaolu, et kurtjateks, vähemalt neiks, keda ma olen tähele pannud, on enam-jaolt inimesed, kes ei peaks väga suure rahanappuse käes kannatama, et neil tingimata oleks vaja hindu uurida üldse...Kuigi ma muidugi usun, et ma olen võib-olla üpris erandlik ostleja selle poolest, et tavakäikudel poodi ei vaata ma hindu üldse, vaid ostan seda kaupa, mida ma tunnen, et ma tahan ja vajan. Kusjuures hinnatõus, mis kindlasti on ju olnud, ei ole väga oluliselt isegi tavalise poeskäigu maksumist aastatega tõstnud - viimased aastad on see ikka olnud keskmiselt nii 700 krooni, millest piisab ligikaudu nädala jagu äraelamiseks... Aga noh, kindlasti on inimesi, kes teadlikult soovivad varieerida ka nii-ütelda igapäevast kraami, neile on mõistagi hindades orienteerumine peaaegu hädavajalik...

Sain täna teada, et sel nädalal peaks ees seisma kohtumine ühe sugulasega, keda ma ei ole laias laastus nii kolmkümmend aastat näinud (õigemini, üks nägemine peaks vististi olema sinna vahele jäänud, aga see oli seotud matustega ega ole seepärast eriti meeles ja sellestki on juba kümmekond aastat kulunud...).

Öösel tabas mind ootamatu üllatusena miski, mida ma pole enam aastaid saanud kogeda - nimelt käis poole tunni jooksul tervelt kaks korda elekter ära. Nojah, tegelikult oli midagi sellist ka mõne aasta eest, aga siis oli tegemist maja elektrisüsteemi väljavahetamisega ja see toimus kenasti etteteatamisega ja puha, aga nüüd tuli see nagu välk selgest taevast - või peaks vist õigemini ütlema, nagu lumehelbeke öömustast taevalaotusest, sest ilmselt oli see põhjendatav pigem talviste oludega kui millegi muuga.

Mõtlesin täna anda ka oma panuse Varraku raamatublogis algatatud ühislugemisse (viimane, selle nädala osalugemine siin), aga kui ma vaatasin seda, kuidas oli lugemisi sisse juhatatud ja mida olid kiiremad lugejad sinna kirjutanud, kadus see tahtmine äkitselt sootuks ära. Esiteks seepärast, et ma ei oska ega tahagi arutleda nii teoreetiliselt nagu seal eriti sel korral on kombeks - see võtab üldse ära lugemise lusti ja tundub tühja targutamisena, mingite autoriteetide otsimisena. Teiseks seepärast, et mõneti üllatavalt oskasid senised kommenteerijad, vahest veel rohkem kui viimati Oksase "Puhastuse" puhul, leida neist teostest poliitilist ja ajaloolist agendat. Mis muidugi on nii Oksasel kui ka Ivanovil olemas, aga minu kindlat veendumust mööda väga ebaolulisel kohal, puhtalt taustana, mida võib ju arvestada, aga millel pole mingit iseseisvat tähendust, sest kindlasti pole kumbkil juhul tegemist ajaloolise, veel vähem mingit poliitilist eesmärki kandvate teostega (olgu, Ivanovi enesekaemuslikus "Tuhas" on nii 60 leheküljest ehk paaril selgemalt mingi ajaloolis-poliitiline mõte ja sisu, mis ent tundub ühelt poolt veidi kunstlikuna, vähemalt teose praegusel kujul, ja teisalt asetub väga kenasti sellessesamusesse dekadentlikku enesekaemusse). Võib-olla ma millalgi kirjutan loetud Ivanovi teostest siinsamas ajaveebis, aga igal juhul praegune arutlussuund võttis ära igasuguse tahtmise öelda midagi omalt poolt kõigi nende tarkusest ja mõttesügavusest nõretavate kommentaaride sekka Varraku raamatublogis...


Loetud: E. Sapir, Keel
Vaadatud: 100 sekundit (TV3), Videvik (TV3), Kaugel Maast (TV6)

Tarkvaratõlked:
KDE arendusharu kasutajaliides
KDE arendusharu dokumentatsioon
KDE stabiilse haru dokumentatsioon

3 comments:

  1. Üritasin natuke aidata nende Kopete asjadega lähemalt lähtekoodi ja nende vastavate seadmete manuale uurides (need stringid pärinevad kõik sügavalt kerneli videodraiveritest). Tänu mitmesuguse erineva dokumentatsiooni otsimise vajadusele läks üle mõistuse palju aega nende väheste asjade kohta, kuid mis parata. Mingit abi peaks vast olema, kui ka kõik käiku ei lähe. Seal on ikka äärmiselt riistvaraliste seadetega tegu osaliselt, nagu mingid transistoride pinged jms isegi -- ime siis, et osa inimesi Linuxit pelgab.

    Disclaimer -- ma ei ole otseselt selle valdkonna eestikeelses terminoloogias suur spets, ehkki küll guugeldades kontrollisin neid asju võimaluste piires. Loodetavasti ei häiri, et panin soovitused kirja külje peale märkustena.

    ReplyDelete
  2. Väga suur tänu nende märkuste ja täienduste eest, ma võtsin need sisuliselt kõik arvesse. Väga tore oleks ka abistaja nime teada saada - ma hea meelega kirjutaks selle lausa tõlkefaili sisse, et mitte võtta endale teenimatult au ja kuulsust asjade eest, millest mul väga vähe, et mitte öelda üldse mitte aimu on...

    ReplyDelete
  3. Vabandust, pidevalt on läinud meelest vastata.

    Oma arust pole ma nii väikese panusega veel mingit erilist au ja kuulsust ära teeninud :) Kui ehk kunagi midagi põhjalikumat tehtud saab, eks siis näis sellega ;) Ma lihtsalt vaatasin siin aeg-ajalt blogi lugedes, et asi seisis juba hulk aega selle jupikese taga, nii et lõpuks võtsin viitsimise kokku ja vaatasin need värgid järele. Kahjuks ei jõudnud küll suure väljalaske ajaks valmis -- samas aga vaevalt keegi nende konkreetsete stringide puudumise pärast väga nuttis, asi rohkem põhimõttes. Tore igal juhul, et sobis see kõik. Olgu see vahejuhtum siis näiteks "positiivsest anonüümsusest" ajal, mil sellesse sõnna kiputakse sageli üpris negatiivselt suhtuma :)

    ReplyDelete