18.12.12

Esmabased mõtted

Tavaline esmaspäev ehk vaba tarkvara tõlkimise päev.  Nagu enamasti kombeks, ikka ja jälle KDE ja just selle arendusharu tähe all. Seal on üldiselt suhteliselt vaikseks jäänud, sest KDE SC 4.10 on küllaltki varsti, veidi enam kui kuu aja pärast välja tulemas ja sestap kehtivad juba enam-vähem kõik piirangud, vähemalt selles osas, mis puudutab tõlkimiseks mõeldud stringe. (Loomulikult, need piirangud ei kehti extrageari ja playgroundi asjadele, nii et seal käib tegevus edasi, aga ka neis on mõned rakendused väljalaske eel ja usutavasti mõnegi puhul peavad arendajad juba pikka aastavahetuspausi :-) nii et sealgi polnud täna väga palju midagi juurde tekkinud.) Seetõttu ei olnud ka kasutajaliidese poole pealt just väga palju teha, ehk vaid poolsada stringi ja needki päris suures sellised, mille originaal oli korrektorite või keelekaunistajate silma alt läbi käinud, nii et tõlget see just väga palju ei puudutanud, tuli ainult ülevaatamist nõudev märge sõnede juurest eemaldada. Dokumentatsiooni poole pealt jõudsin täna valmis üsna hiljaaegu KDE rüppe ilmunud internetitelefoni SFLPhone käsiraamatu ja alustasin Samba-rakenduse Smb4k käsiraamatuga, mis on küll suur, aga mida on lausa nauding tõlkida - selle koostajad on olnud väga süstemaatilise mõtlemisega ja selge keelega, nii et see tekst jookseb kohe päris kenasti.

Seda rõõmu tõlkimisest tumestas oluliselt miski, mida ma olin vist poole kõrvaga juba varem kuulnud, aga mille kohutav tõsidus alles täna mu peakolusse jõudis. Nimelt see, et minu seisukohalt vaadates igati asjaliku veebiraadio rolli täitev last.fm lööb kuu aja, täpsemalt 15. jaanuaril, pärast kõva pauguga minu ja veel paljude nina eest ukse järsult kinni. Ma olen seda juba aastaid kasutanud ja viimastel aastatel, kui see tasuliseks läks, ka kenasti iga kuu kolm eurot neile tasunud, et ikka voogu edasi saada, aga nüüd siis ... Täpsemalt võib sellest lugeda nende teadaandest. Vaatasin isegi põgusalt ringi, millised valikud võiksid last.fm-i ukseprõnnimise järel olla, aga ega midagi head silma ei jäänud. Parim lahendus oleks nähtavasti Spotify, aga ehkki selle peakontor asub siinsamas üle mere (vist ikka veel), siis ometi legaalselt ei paista seda olevat võimalik Eestis kuulata, isegi raha eest mitte :-( Eks peab ilmselt edasi otsima, kuigi mul tekkisid juba väikesed kahtlused, kas ikka on midagi samaväärset üldse leida - või siis kasutama mõnda möödahiilimislahendust (mida ma väga teha ei tahaks, aga no kui kuidagi teisiti ei saa ...) Ainult brauseripõhine lahendus mulle väga ei meeldi ja praegusest enamat muusikat kõva- või mis tahes muule kettale ka ei taha, aga jah, nende voolahendustega ehk sisuliselt raadiotega paistab ikka raskusi olevat, eriti Eestis elades ...

Loetud: Imeline Ajalugu 12/2012, Akadeemia 12/2012
Vaadatud: Doktor Who (Universal), Ärapanija (Kanal2), Välisilm (ETV), Haven (Yle2)

Tarkvaratõlked:
KDE arendusharu kasutajaliides
KDE arendusharu dokumentatsioon

No comments:

Post a Comment