30.10.11

Laubased mõtted

Tavaline tööpäev.

Eilne Sirp, mis mu uudishimuliku pilgu ette alles täna jõudis, sisaldas suhteliselt palju huvitavat lugemist, seda küll rohkem ruumiliselt kui temaatiliselt. Kaks ühikut oli pühendatud eesti keelde jõudnud Popperi "Avatud ühiskonnale", üks Lepajõe Marju tavapärases elegantses-torkivas stiilis mõtisklus, teine Maiste Valle-Steni sulest (ma jätan viisakusest ütlemata, milliseid omadussõnu ma selle juurde lisaksin...). Piisavalt palju oli neis häid mõtteid, et õhutada mind peatselt eesseisvasse puhkuseaega ka need kaks köidet läbilugemiseks lisama (ma olen kunagi alustanud ingliskeelse teose lugemist, aga see jäi paraku pooleli - samas kindlasti on Popper selline autor, kes vääriks hoolikat läbitudeerimist).

Päris palju uudislikku teadmist lisas geoloogi Raudsepa Reinuga tehtud intervjuu, mille läbivaks teemaks oli fosforiit, jah, toosama maapõues peituv ilmetu värgendus, mis kurioossel kombel Eestile vabaduse tagasi tõi. Ma näiteks olin küll teadlik, et Eestil on maailma mastaabis päris suured varud, aga et Rakvere maardla on lausa Euroopa suurim, oli küll uudis. Samuti see, et Euroopa Liidus fosforiiti peaaegu ei kaevandatagi, välja arvatud Soomes.

Teine teema, millele lausa kaks artiklit ja ühtekokku kaks lehekülge olid pühendatud, olid eeposed. Täpsemalt siis Larmi Pille-Riinu sulest juubeldava "Kalevipoja" kohta, mis käsitles päris huvitavalt rahvuseepose rahvust loovat väge. Teine, küll juba palju kaugemasse minevikku kiikav lugu oli Sazonovi Vladimiri käega kirja pandud ja nagu autori nimestki oletada võib, pühendatud siis Gilgameši eeposele, mis ju nüüd samuti eesti keelde jõudnud (või õigemini uuesti ja paremini jõudnud).

Kui veel lisada Oja Arno pikaldane ülevaade Heinsaare Mehise viimatisest teosest, mis tuletas meelde, et on olemas selline iseäralik kirjamees, kelle vähesed tükid, mida ma (Vikerkaare vahendusel) lugema olen sattunud, on olnud oma kummastavusega päris köitvad, mistõttu see kirjanik või õigemini tema kirjapandu vajaks ka millalgi lähemat tutvumist, ja kuidagi ebakõlalisena (selles mõttes, et üldse ilmus sel teemal mingi kirjutis) tunduv Tedre Tarmo arvustus-tutvustus Aare Juhani kurikuulsa kalafilmi kohta, siis võib nentida, et seekordne Sirp oli lausa harukordselt sisukas.


Loetud: Sirp, 28.10.2011
Vaadatud: Eesti jalgpalli meistriliiga: FC Flora - Narva Trans (TV6), Die Hexen von Oz (RTL2)

No comments:

Post a Comment